ChristerSchoultz Jokaiselle oikeus raitistua!

Millaiseen maailmaan syntyy suomalainen poika?

  • Lähde: Osmo Soininvaara, Korjattavaa huono-osaisuutta (1)
    Lähde: Osmo Soininvaara, Korjattavaa huono-osaisuutta (1)

 

 

Perheessämme on viisi lasta, joista neljä on nuoria poikia. On hienoa ja rikastuttavaa saada olla saattamassa heitä tarhaan, esikouluun ja koulun tielle. Yläkoulussa olevalle kolmikolle kelpaa lähinnä kyyti kouluun, suukot ja halit annetaan visusti talvikuukausien pimeydessä auton sisällä. Se kuuluu teiniyteen.

Millaiseen maailmaan sitten lapsemme syntyvät? Nuorten miesten osalta eriarvoiseen. Olen puhunut paljon miesten epätasa-arvosta.

Jos synnyt pojaksi, on sinulla lähes 12 kertaa todennäköisempää joutua vankilaan kuin samaan aikaan syntyvällä tytöllä. 92% vangeista on miehiä. Asunnottomuus tulevaisuudessa on taas kolme kertaa todennäköisempi poikavauvalle kuin tyttövauvalle. 77% asunnottomista on miehiä.

Syntyessäsi pojaksi, on neljä kertaa todennäköisempää sairastua alkoholismiin kuin naisella. Eläkkeellä tuo poika ehtii olla vain 74% vastaavan tytön ajasta, koska suomalainen mies kuolee 6 vuotta aikaisemmin kuin samana hetkenä syntynyt tyttövauva.

Hommat menee yleensä jo nuorena väärään suuntaan. Eriarvoistumiseen tulisi pyrkiä puuttumaan hyvissä ajoin.

Tiedämme, että huonompi koulumenestys koskee poikia useammin kuin tyttöjä. Yli 80% kasvatuksen opiskelijoista on naisia. Tätä epäsuhtaa voisi esimerkiksi harkita kiintiöitettävän. Uskon heikomman koulumenestyksen yhtenä osatekijänä olevan vahvasti naisistunut opettajakunta. En siksi, että he olisivat huonompia opettajia, vaan siksi, että miehen on helpompi ymmärtää poikien maailmaa.

Tuore väitöskirja kertoo alakoululaisten poikien saavan tyttöjen ja poikien keskuudessa yhtä paljon positiivista palautetta. Negatiivista palautetta pojat taas saavat 300% enemmän. Uskon itse positiivisuuden kautta kannustamiseen. Pojat myös kypsyvät tutkitusti myöhemmin. Tämä voi vaikuttaa siihen, että kun saman ikäisiä verrataan keskenään, niin saa pojat heikompia arvosanoja, koska poikien kehitys tapahtuu myöhemmin.

Sain viikolla oheisen kuvan pienituloisuudesta käsiini. Se on poikkeuksellisen huolestuttava. Pienituloisuus on yleisesti vähentynyt, se on myös laskenut reilusti nuorten naisten keskuudessa. Entä sitten nuoret miehet? Heidän osalta tilasto on erittäin karua luettavaa. Pienituloisuus on kasvanut rajusti nuorten miesten keskuudessa. Miksi? Suurimmaksi syyksi näen juuri poikien huonomman koulumenestyksen. Kouluttamaton mies työllistyy heikommin.

Voisiko pojat sitten aloittaa koulun vuotta myöhemmin? Olisiko se yksi ratkaisu? Erot kypsymisessä tulevat rajuimmin esiin juuri lukion kynnyksellä. Yläkoulussa heikommat arvosanat saanut poika laitetaan kypsemmän ja paremmat arvosanat saaneen tytön kanssa samalle viivalle kaikkein haastavimmassa kohdassa henkistä kehitystä. Biologinen kehitys on eritahtista, se on kiistaton fakta, eikä tasa-arvokysymys.

Koulutuserot heijastuvat jopa syntyvyyden alenemiseen. Matalammin koulutettu mies puhuttele vähemmän koulutettua naista.

Olen huolissani poikieni tulevaisuudesta. He kohtaavat monta eriarvoista asias elämässään, jos ei asioille tehdä mitään.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän MarkusKorhonen kuva
Markus Korhonen

Niin, kirjoitat pahaa tietoa, vaan kun Suomea johdetaan hyvillä myyteillä.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Hyvä kirjoitus. Olisiko lähdettä tuolle käppyrälle?

Käyttäjän ChristerSchoultz kuva
Christer Schoultz

Lähde on Osmo soininvaaran blogista, joka kertoo saaneensa sen Hetemäeltä.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Tässä vielä linkki lähteeseen: http://www.soininvaara.fi/2019/02/04/korjattavaa-h...

Voisiko bloggaaja laittaa lähteen graafin yhteyteen, kiitos.

Käyttäjän ChristerSchoultz kuva
Christer Schoultz Vastaus kommenttiin #6

Kiitos Markku, laitan sen siihen. Kun oikein suurennan kuvaa, niin lähde on tilastokeskus, tulonjakotilasto.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Uskon heikomman koulumenestyksen yhtenä osatekijänä olevan vahvasti naisistunut opettajakunta. En siksi, että he olisivat huonompia opettajia, vaan siksi, että miehen on helpompi ymmärtää poikien maailmaa."

Tuo "poikien maailma" on onneton selitys. Ei se ole (tai ainakaan sen ei pitäisi olla) genitaaleista kiinni, pystyykö istumaan paikoillaan ja seuraamaan opetusta, tai tekemään kotitehtävät pleikkarin tai youtuben tuijottamisen sijaan.

"Erot kypsymisessä tulevat rajuimmin esiin juuri lukion kynnyksellä. Yläkoulussa heikommat arvosanat saanut poika laitetaan kypsemmän ja paremmat arvosanat saaneen tytön kanssa samalle viivalle kaikkein haastavimmassa kohdassa henkistä kehitystä."

Tässä aletaan olla asian ytimessä. Liian monella pojalla murrosiän pahin hälläväliä-vaihe osuu juuri siihen kohtaan elämässä, jolloin tehdään tulevaisuuden koulutusputken kannalta kriittisiä asioita ja valintoja. Kun numerot eivät riitä hyvään jatkokoulutuspaikkaan, nousee tie pystyyn.

Aiemmin pojat pystyivät sentään paikkaamaan lorvailuaan pääsykokeilla, mutta sekin mahdollisuus ollaan hyvää kyytiä tukkimassa. Ehkä opetusministeri (kok.) selittää miksi se on hyvä asia.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Hieno bolgi. Hyvä kun puolustat meitä miehiä.

Käyttäjän Veli-MattiPoikela kuva
Veli-Matti Poikela

Naisistunut opettajakunta tekee hallaa poikien oppimiselle siitä syystä, että naiset ovat keskimäärin aivan onnettomia tunnistamaan miesten keskinäisiä valtahierarkioita ja ryhmädynamiikoita.

Ei niitä poikia motivoida millään kehuilla tai haukuilla antamaan parastaan vaan pojat pitää altistaa kilpailulle yksilöinä sekä ryhmissä. Näin menetellen sekä parhaat ja heikoimmat antavat kaikkensa, jos opettaja ymmärtää miten poikien keskinäinen ryhmädynamiikka toimii.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset